A gyakorlatban számtalan alkalommal előfordul, hogy egy megvalósult teljesítésről kiállított számla egy bizonyos részét köteles a számlakibocsátó a vevőnek visszatéríteni. Például több mindent értékesítettünk a vevőnek, de egy vagy több termékre ezek közül nem tart igényt. Vagy kiadunk bérbe egy ingatlan, de a bérlemény felmondásakor a kaució visszajár. De jóváírás előfordulhat akkor is, ha a vevőnk minőségi kifogást emel, ami miatt kártérítésre tart igényt. Hogyan állíthatunk ki szabályosan ilyen és ehhez hasonló esetekben jóváíró számlát?
A legkézenfekvőbb megoldásnak az tűnik, ha a szokásos számlakészítés során negatív értékkel visszük fel a visszatérítendő összeget. Ez azonban nem szabályos, a NAV a köznyelvben vett jóváíró számlát nem ismeri és nem is fogadja el hibátlan számlakibocsátásnak.
Abban az esetben, ha így állítjuk ki a számlát, figyelmeztető jelzést ()kapunk vissza az adatjelentés során (vigyázzunk, mert ez a figyelmeztetés nem csak ebben az esetben érkezik).
Mit tehetünk? Hogyan készíthető el szabályosan a számla?
Ezeknél a jóváírásoknál jellemzően van egy ún. előzmény számla. Keressük meg azt a szoftverben és jelöljük ki egy kattintással, majd a helyesbítő nyomógomb segítségével készítsük el a módosító/helyesbítő/jóváíró számlát.
A helyesbítés funkció használatával megjelenik az eredeti számla tartalma, a kívánt adatokat módosíthatjuk, majd a mentés után létrejön egy módosító számla, ami az eredeti számlával együtt érvényes, a két számlán lévő összegek összeadódnak.
A módosító számla tartalmaz a fejlécben egy hivatkozást az eredeti számlára, valamint az eredeti számla tételei is megtalálhatók negatív előjellel, azt követik a javított tételek.
Az így elkészített számla adatjelentése hibátlan lesz, egy esetleges adóhatósági ellenőrzés során sem kell magyarázkodnunk a számla kibocsátása kapcsán.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.